Wat is Inbound Marketing?

Inbound marketing

Inbound marketing is hot en doet er toe. En dat is niet zo raar. Want maar liefst 61% van de online marketeers vindt dat het verkrijgen van meer leads en traffic naar de site de grootste uitdaging. Met inbound marketing ga je deze problemen te lijf. Wil je weten hoe? Lees dan verder.

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is een marketingstrategie waarbij potentiële klanten jou vinden op het moment dat ze je nodig hebben. Of ze zich nu alleen nog maar aan het oriënteren zijn of juist al op zoek zijn naar een concrete oplossing. Jouw organisatie komt naar voren met die informatie waar je prospect precies naar op zoek is. Geen pushmarketing, maar pull.

Je richt je website zo in dat meerdere wegen naar jou leiden. Hoe je dat doet? Door interessante content te creëren die aansluit bij de behoeften van jouw doelgroep en de fase van de buyer journey waar hij zich in bevindt. Denk aan blogs, whitepapers, landingspagina’s, video’s, infographics, social media. Oftewel content die van onbekende bezoekers bekende leads maakt; klaar om klant te worden.

47% van de beslissers bekijkt 3 tot 5 content-items
voordat ze contact opnemen met een verkoopmedewerker

Wist je dat inbound marketing te automatiseren is? Met marketing automation presenteer je jouw bezoeker de juiste content op het juiste moment en krijg je grip op het proces dat ze doorlopen van oriënterende bezoeker tot geïnteresseerde lead.
Als je net je eerste stappen zet op inbound marketing gebied, kun je ervoor kiezen om laagdrempelig te starten met verschillende tools. Maak een landingspagina in je CMS, blog met WordPress, plan posts in op social media, stel automatische mailings op met MailChimp en monitor de resultaten met Google Analytics.

Waarom inbound marketing?

De laatste jaren zie je dat zakelijke beslissers zich niet meer alleen oriënteren op de beurs waar je staat of de brochure die je uitbrengt. Ze Googlen, scrollen door LinkedIn, lezen vaknieuws (online en offline) en kijken YouTube video’s. Het initiatief ligt meer dan ooit bij je klant. We zien dan ook dat het contactmoment met jou steeds verder vooruit wordt geschoven, totdat hij alle informatie op een rijtje heeft om een weloverwogen keuze te kunnen maken.

De uitdaging van de marketeer blijft wel hetzelfde: hoe krijg ik meer leads? En het liefst ook zo goed gekwalificeerd dat Sales ze alleen nog maar hoeft ‘in te koppen’. De uitdaging wordt dus alleen maar groter. Meer leads, beter gekwalificeerd, in een veranderend landschap. Ga er maar aanstaan.

Met inbound marketing zorg je ervoor dat mensen naar jou toe komen doordat je op het juiste moment op de juiste plaats de juiste informatie aanbiedt. Zodat het uiteindelijk niet meer dan logisch is om voor jouw organisatie te kiezen op het moment dat ze daar klaar voor zijn.

Hoe zet je inbound marketing succesvol in?

Bij inbound marketing doorloopt je klant drie verschillende fasen in zijn buyer journey. In elke fase is je inbound marketing tactiek anders. We verzamelen dan ook eerst op Basecamp voor een gedegen voorbereiding, zoals analyse van je website, ontwikkelen van buyer persona’s en in kaart brengen van de customer journey.

Stappenplan inbound marketing

  1. Bepaal je ambitie en definieer je bedrijfsdoelen
  2. Analyseer je website
  3. Bepaal je buyer persona’s
  4. Breng de buyer journey in kaart
  5. Ontwikkel de inbound marketingstrategie
  6. Kies de juiste inbound marketingtool
  7. Bepaal je contentstrategie
  8. Richt je inbound marketing-machine in
  9. Verwelkom nieuwe leads!

Voordelen van inbound marketing

Voordat klanten contact met je opnemen of je product of dienst afnemen, oriënteren ze zich online. Met inbound marketing begeleid je jouw klanten op die reis. Investeren in inbound marketing levert je nu en straks meer bezoekers, meer leads en meer klanten.

  • Inzicht in je online marketing ROI
    Inbound marketing kost tijd en geld, maar lever je zichtbare resultaten op.
  • Meer en betere leads
    Niet alleen de traffic naar je website neemt toe, ook de kwaliteit van je bezoekers.
  • Betere samenwerking marketing en sales
    Marketing kwalificeert de leads, sales maakt er klanten van. Een soepele overdracht.
  • Bespaar op de kosten per lead
    Wist je dat je met inbound marketing bespaart op de kosten die je uitgeeft aan een lead? Bij traditionele marketing zijn die kosten hoger, bijvoorbeeld door dure advertising met veel waste. Bovendien zijn de resultaten die je met inbound marketing behaalt goed meetbaar, waardoor je weet wat je investering oplevert.