Wil je meer bezoekers op je website?
Aantrekken van de juiste doelgroep
De wereld van de zakelijke beslisser is veranderd. De laatste jaren zie je dat deze groep zich niet meer alleen oriënteren op de beurs waar je staat of de brochure die je uitbrengt. Ze Googlen, scrollen door LinkedIn, lezen vaknieuws (online en offline) en kijken YouTube video’s. Het initiatief ligt meer dan ooit bij je klant. Vrijwel niemand kan het nog waarderen als je ze onderbreekt met het aanprijzen van je product of dienst terwijl ze bezig zijn met iets anders. Met andere woorden: als je op een verjaardagsfeest binnenkomt, loop je ook niet op een groepje onbekenden af die met elkaar in gesprek zijn om direct je eigen bedrijf aan te prijzen.
Outbound marketing, zoals televisiereclame, advertenties, radiocommercials, direct mail, enz., onderbreken niet alleen het publiek doordat je probeert hun aandacht te trekken, maar vaak praat je zelfs niet eens met de juiste mensen omdat je bereik vaak veel te breed is. Met de Inbound marketingmethodologie presenteert je organisatie zich aan potentiële klanten wanneer zij op zoek zijn naar wat je te bieden hebt en daar ook daadwerkelijk voor open staan.

Wie is je doelgroep?
Hoe vind je de juiste doelgroep?
Wat heb je liever: zoveel mogelijk bezoekers naar je website trekken die niet converteren of de juiste bezoekers aantrekken die wel converteren?
Tuurlijk wil je bezoekers aantrekken die de potentie hebben om klant te worden. Dat zijn je ideale klanten. Of om in marketing termen te blijven, je ‘buyer persona’s’.
Een buyer persona is een fictieve weergave van hoe je klant echt is, van binnen en van buiten. De omschrijving omvat doelen, uitdagingen, pijnpunten, evenals persoonlijke en demografische informatie van specifieke prospects of klanttype.
Maak je eigen buyer persona

Download de template en maak in enkele stappen je eigen buyer persona
Hoe krijg je meer bezoekers op je website?
Zoekmachine optimalisatie
SEO: voordat je begint met contentmarketing, of eigenlijk voordat je überhaupt begint met je inbound marketingplan, moet je ervoor zorgen dat je op de juiste woorden gevonden wordt op Google. Er is een zekere balans (maar ook verschil) tussen “het proberen te "targeten op zoekwoorden” waar jij op gevonden zou willen worden, en waar mensen daadwerkelijk op zoeken. Er zijn verschillende tools die je kunnen helpen om dat te onderzoeken. Bij het optimaliseren van je website en de inhoud ervan, focus je dan vooral op zoekwoorden die zijn opgebouwd rond je producten / services, welke uitdagingen je voor de bezoekers oplost, hoe je producten hen kunnen helpen, veelgestelde vragen, enz.
Een handige tool om erachter te komen waar je doelgroep op zoekt is Answerthepublic, Ubersuggest is uitermate geschikt om meer inzicht te krijgen in zoekwoorden en positionering.
Contentontwikkeling
Content en verschillende type content breidt zich snel uit, maar het is een manier om je concurrentie voor te blijven. Bloggen en premium content-aanbiedingen zijn noodzakelijk voor je digitale en inbound marketingstrategie. Twee belangrijke voordelen van contentmarketing: je krijgt meer verkeer naar je website en het leidt tot betere leadconversie (meer hierover in Inbound Marketing stap 2 'Converteren')
Social Media Marketing
Social media is niet alleen voor B2C-bedrijven. In feite genereren B2B-marketeers die Twitter en LinkedIn gebruiken, gemiddeld twee keer zoveel leads dan bedrijven die dat niet doen. Social media is een goede manier om niet alleen met je klanten te communiceren, maar ook om nieuwe volgers voor je merk aan te trekken. Het gebruik van social media als hulpmiddel bij het genereren van leads, gaat niet alleen om het plaatsen van content, maar ook om het controleren van uw social mediakanalen om te zien wie er over je merk en branche in het algemeen spreekt. Dit geeft je inzichten die je nodig hebt om in contact te komen met individuen op een kanaal waar ze zich comfortabel voelen - sociale media!